Na úvod
Díky Hanibalu jsem měl příležitost krátce otestovat solární panel Nomad 13 a powerpack Sherpa 50 od společnosti GoalZero. O možnosti solárního nabíjení cestovatelských spotřebičů, jako jsou GPS, fotoaparát a mobilní telefon se aktivně zajímám již řadu let, ale zatím žádné solární zařízení nedokázalo vyrobit tolik elektrické energie, aby pokrylo denní spotřebu GPS, fotoaparátu a mobilního telefonu. Proto jsem k tomuto testu přistupoval velmi nedůvěřivě.
Kombinace baterie a solárního panelu přináší celou řadu výhod. Hlavní z nich je to, že řada spotřebičů v době nabíjení nefunguje. Nelze je tedy současně používat a současně dobíjet, což je především u GPS velký problém. U těch, co fungují i v „zásuvce“, je jejich používání složitější. Proto je výhodné přes den užívat fotoaparát i GPS bez omezování a večer po jejich vypnutí je dobíjet přes externí baterii a přitom celý den nerušeně tuto baterii dobíjet. Další výhodou je to, že pokud se člověk dostane do civilizace, rychle baterii dobije ze sítě a vynechá tak 2 až 3 denní cyklus dobíjení ze solárního panelu.
Vlastní testování. Hlavním přístrojem na napájení spotřebičů vlastně není solární panel, ale právě výše jmenovaná baterie Sherpa 50. Velkou výhodou této baterie je její značná kapacita, tedy schopnost pokrytí úplné spotřeby, na které se ze 70–80% podílí GPS, na 3 až 4 dny. Už to samo, bez solárního panelu nabízí téměř týden pobytu mimo civilizaci a co je důležité, vyrovnává to výkyvy v možnostech nabíjení, které nejsou stále ideální.
Velkou otázkou ale bylo, za jak dlouhou dobu se tato baterie přes solární panel znovu nabije. Zde byla škoda, že nebylo možné testovat celý systém delší dobu. Test totiž probíhal za neobvykle ideálních podmínek, během červnového víkendu. Celý víkend jsem nosil Nomada připevněného na batohu, který jsem při každé volné chvilce „pohodil“ tak, aby na něj svítilo přímé slunce. Výsledek byl i přes ideální podmínky překvapivý a 100% nabití z úplného vybytí proběhlo za 2 dny běžného provozu, tedy nabíjení bylo 2× rychlejší, než vybíjení baterie.
O tom, jak dlouho by se baterie dobíjela při mých cyklistických expedicích napříč Evropou, se mohu jen dohadovat. Nelze jet stále jen se sluncem v zádech, nelze se vyhýbat lesům a nelze počítat se stálým slunečním počasím. Nakonec ani nelze neustále přendávat solární panel z řídítek na zadní brašny a zpět. Jedno je ale jisté. I kdyby se reálně dobíjela baterie 4× pomaleji, než při mém ideálním testu, nabízí to další 2 až 3 dny cestování bez zásuvky a pokud by se nabíjela jen 2× pomaleji, než při testu, stále by neomezeně pokrývala spotřebu.
Závěrem:
Systém mohu bez zardění doporučit většině uživatelů. Opatrný bych byl ale u turistických či cykloturistických aktivit, kde uživatel tráví většinu dne v pohybu, často v lese, za špatného počasí či oboje dohromady a nemůže zajistit pro solární panel ideální podmínky. V lese a za deště panel dobíjet asi nebude, a pokud ano, tak jen minimálně. I tak je ale testovaný systém to nejlepší, co se mi kdy dostalo do ruky.
Ivan Blažek